Metody przy wycenie przedsiębiorstwa
Dlaczego dokonuje się wyceny przedsiębiorstwa?
W związku z transakcją kupna sprzedaży firmy należy ustalić jej wartość. Wycena przedsiębiorstwa, bo o niej mowa, dokonywana jest także na potrzeby sprawozdawczości finansowej, zmiany formy prawnej prowadzonej działalności, w postępowaniu układowym, upadłościowym, przy postępowaniach cywilnoprawnych bądź w przypadku sporów pomiędzy wspólnikami. Niezbędna jest w celu weryfikacji zdolności kredytowej danego podmiotu oraz skontrolowania zaangażowania danego kapitału.
Zgodnie z Kodeksem cywilnym przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi wiedzieć czy wycena przedsiębiorstwa ma obejmować całą firmę, udziały czy może jej część (na przykład ZCP).
Podstawowe metody wyceny przedsiębiorstwa
Wycena przedsiębiorstwa w Polsce nie została dotychczas uregulowana ujednoliconym aktem prawnym, stąd nie istnieje jednakowy sposób przeprowadzenia całego procesu. Ustawa o rachunkowości omawia zasady wyceny aktywów i pasywów, Kodeks spółek handlowych zawiera wytyczne wyceny akcji oraz udziałów, a do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny w 2011 roku została dołączona Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw”.
Wycena przedsiębiorstwa może być przeprowadzona przy zastosowaniu metody majątkowej, dochodowej, porównawczej lub mieszanej. Przy metodzie majątkowej (assets based methods) podmiotem wyceny jest majątek przedsiębiorstwa, czyli różnica pomiędzy całością aktywów a pasywami obcymi. Ważnym elementem ustalania wartości przedsiębiorstwa jest wówczas wycena środków trwałych. Podstawowa metoda dochodowa to metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, zwana metodą DCF (discounted cash flow). Wycena przedsiębiorstwa przeprowadzona jest poprzez oszacowanie przyszłych przepływów pieniężnych generowanych przez firmę a następnie sprowadzeniu ich na datę wyceny, czyli zdyskontowaniu. Po zsumowaniu zdyskontowanych przepływów pieniężnych otrzymuje się wartość firmy.
Metoda wyceny przedsiębiorstwa zależy w głównej mierze od celu dla którego jest przeprowadza, ale również od dostępności danych czy stanu samej firmy .